Ευρωπαϊκό πλαίσιο και συγκρίσεις

Η Ελλάδα ακολουθεί το παράδειγμα άλλων ευρωπαϊκών χωρών που εφαρμόζουν αντίστοιχα μέτρα για τη διαχείριση του υπερτουρισμού, όπως η Ιταλία (Βενετία: τέλος πρόσβασης 5 ευρώ για ημερήσιους επισκέπτες) και η Ισπανία (τουριστικοί φόροι και περιορισμοί στις βραχυχρόνιες μισθώσεις).

Προοπτικές και προκλήσεις

Η συζήτηση για το μέλλον της κρουαζιέρας στην Ελλάδα επικεντρώνεται πλέον στην ανάγκη εξισορρόπησης μεταξύ οικονομικής ανάπτυξης, βιωσιμότητας και αποτελεσματικής διαχείρισης της τουριστικής πίεσης. Η ανάδειξη εναλλακτικών προορισμών, η αναβάθμιση των υποδομών και η στενή συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες και τους φορείς του κλάδου θεωρούνται κρίσιμες προϋποθέσεις για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού.

Το μέτρο συγκέντρωσε σημαντική διεθνή δημοσιότητα, καθώς η Ελλάδα παραμένει κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας, με σχεδόν 8 εκατ. επιβάτες το 2024 και σταθερή αύξηση της ζήτησης. Ωστόσο, η επιτυχία του νέου φόρου θα κριθεί στην πράξη, τόσο σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των τουριστικών ροών όσο και τη διατήρηση της ελκυστικότητας των ελληνικών νησιών στη διεθνή αγορά κρουαζιέρας.